Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies.
Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu
Język
Polski Angielski Niemiecki Rosyjski
Kategorie
  » Kingway
  » Wilmat WM
  » Benzer
  » Inca
  » Zumico
  » Kingway
  » Wilmat WM
  » Benzer
  » Inca
  » Zumico
  » Kingway
  » Benzer
  » Inca
  » Zumico
  » Kingway
  » Benzer
  » Kingway
  » Wilmat WM
  » Zumico
  » Kingway
  » Wilmat WM
  » Benzer
  » Inca
  » Zumico
Części zamienne


 
Informacje
Pliki do pobrania
Polski tłumik żużlowy
Kto jest online
Obecnie w sklepie jest

 online.
Katalog » Polski tłumik żużlowy
Polski tłumik żużlowy
W tym dziale znajdą Państwo bieżące informacje na temat

pierwszego Polskiego tłumika żużlowego


Od 2010 pojawiły się nowe tłumiki (tzw.nie przelotowe). W Polsce obowiązek stosowania ich
w zawodach wprowadzono od 22.05.2011r. Od początku krytycznie na temat tych tłumików
wypowiadali się zawodnicy. Następnie co jakiś czas pojawiały się informacje o pojawieniu się
tłumika przelotowego spełniającego wymogi głośności. Niestety wszystkie te tłumiki posiadały
tzw. wypełniacze czyli do ich budowy użyto maty silikatowej , waty nierdzewnej  lub włosów EGLAS.
Po kilku nieudanych próbach budowy tłumików przelotowych tematem "zajęli się" Polacy.
Pojawiły się informacje że w Polsce komisarze techniczni budują tłumik przelotowy oraz drugi
tłumik budowany jest we Wrocławiu pod nadzorem K.Cegielskiego.
Od wiosny 2013r po uzyskaniu akceptacji GKSŻ trwały prace i przygotowania komisarzy technicznych
do skonstruowania Polskiego tłumika.
O tłumiku budowanym we Wrocławiu ucichło.
Powstało kilka egzemplarzy testowych wykonanych przez Leszka Demskiego.
Pierwszy Polski przelotowy tłumik żużlowy nie posiada tzw. wypełniaczy czyli jest całkowicie
mechaniczny (tak jak to określa regulamin techniczny).
Tłumik ten spełnia normy głośności, które do tej pory światowi producenci tłumików osiągali
tylko poprzez nie przelotową budowę spalin. Dzięki tej budowie nie dochodzi do spadku mocy
silnika oraz do przegrzewania się silnika. Dodatkowo "basowa" barwa dźwięku jaka wydobywa
się z Polskiego tłumika kojarzy się kibicom ze "starymi czasami"

W tym miejscu warto dodać, że Leszek Demski kilka lat temu wykonał przyrząd ułatwiający
pomiar pojemności motocykla żużlowego tzw. mostek do głębokościomierza.
Mostek taki obecnie jest używany przez wszystkich sędziów w Polsce oraz przez komisarzy FIM.
W 2013 zaprezentował natomiast urządzenie do pomiaru pojemności "metodą wlewową"
czyli bez konieczności rozbierania silnika. W pracach tych ciągle wspierają go Krzysztof Meyze
oraz Krzysztof Orzeł.

materiały filmowe z 2010r



i rok 2011


Tłumik Duńczyków




Tłumik Szwedów




Zarówno Duńczycy jak i Szwedzi w celu uzyskania limitu głośności do budowy tłumków użyli
wełny (waty) nierdzewnej oraz ich tłumiki posiadają wewnętrzną prostą rurę łączącą wlot i wylot spalin.
Dlatego nie otrzymali homologacji FIM.



Poniżej budowa typowego tłumika z użyciem materiałów wyciszających

-w sporcie żużlowym nie dopuszczone do użycia.


23.06.2013 - Pierwsze próby głośności przelotowego tłumika konstrukcji Leszka Demskiego

bez materiałów wypełniających.
Pomiar głośności (nową metodą - 2m):
- obecnie homologowany tłumik King (przegrodowy) - 115dB +2
- Polski tłumik (przelotowy) - 112dB !!!
Pomiary dokonywane przy tej samej prędkości obrotowej.



14.08.2013 - Dwie wersje tłumika gotowe do testów na torze!!!








17.08.2013 g.12.00 - Michał Szczepaniak na Ostrowskim torze żużlowym testuje
                                      dwa nowe przelotowe tłumiki
.
Na próby przyjeżdża Przewodniczący GKSŻ Piotr Szymański
http://www.polskizuzel.pl

wlkp24.info


23.08.2013 - informacje o pozytywnych próbach pojawiają się w mediach ogólnopolskich


eurosport.onet.pl

eurosport.onet.pl

www.sportowefakty.pl

www.sportowefakty.pl

Testy prowadzone były również przez kilku czołowych zawodników GP

11.09.2013 - Tłumik przed chromowaniem


LD KM KO - czyli Leszek Demski, Krzysztof Meyze i Krzysztof Orzeł komisarze techniczni
którzy pomagali (a nie przeszkadzali) podczas prac nad nowym tłumikiem.


Gotowy tłumik





W ramach podziękowania skromna statuetka od producenta.

W tym miejscu chcieliśmy podziękować wszystkim zawodnikom, którzy testowali tłumik
oraz Mirosławowi Wodniczakowi i Piotrowi Szymańskiemu,którzy pomimo wielu nieprzychylnych
głosów wierzyli w powodzenie przedsięwzięcia.


26.09.2013 - Firma Moto-Service - producent Polskiego tłumika żużlowego
                        wysyła do FIMu tłumik z wnioskiem i homologację.

02.10.2013 - Tłumik dociera do siedziby FIM w Mies pod Genewą -Szwajcaria
                       
(pomimo potwierdzenia dostarczenia przedstawiciel twierdzi
                         że tłumik dotarł między 16-24.10.2013...)
 
25.11.2013 - FIM zwraca się o szczegółową dokumentację techniczną budowy tłumika.
                        Zastrzeżenia dotyczą również wagi tłumika (4,3kg) i obaw że rama motocykla
                        nie wytrzyma takiego obciążenia..! FIM nie kwestionuje przelotowej budowy tłumika
                       (wg SSŻ a szczególnie wg zarządu - tłumiki przelotowe mogą być dopiero od 2015r).
                       Polski konstruktor od początku był przekonany, że budowa przelotowa jest dozwolona
                       gdyż regulamin techniczny nie zabrania "przelotowości" tłumika.
                       Stanowisko takie potwierdził delegat techniczny FIM.

28.11.2013 - Wysyłamy pełną dokumentację oraz informujemy, że przepisy techniczne nie określają
                        maksymalnej wagi tłumika a w przypadku homologacji zawodnik będzie miał  możliwość
                        wyboru między dotychczasowym lżejszym tłumikiem nieprzelotowym a cięższym przelotowym.
                        Informujemy również, że tłumik AKROPOVIC TRS 2010/05 oraz  "stary przelotowy " JAWA
                        TRS.95.01 są podobnej wagi (3kg oraz 3,6kg).
                        Można dodać, że część tłumiąca Polskiego tłumika jest długości ok 60cm (cały tłumik 68cm)
                        a np tłumik Słoweński posiada część tłumiącą o długości około 33cm i waży ok.3kg.
                        Porównując te elementy Polski tłumik mógłby ważyć nawet ponad 6 kg.


16.12.2013 - Otrzymujemy informację ,że końcowa rura wylotowa posiada średnicę 45,3mm
                        a dopuszczalna granica wynosi 45 mm (+ / 0.1 mm).

19.12.2013 - Informujemy FIM, że nasze tłumiki które posiadamy w Polsce mają średnicę
                      
44,95 oraz 45,07 mm oraz ,że w regulaminie technicznym nie jest podana tolerancja
                       pomiaru (0,1mm którą podano w piśmie)
                       Informujemy również, że sprawdziliśmy 6 obecnie homologowanych i używanych tłumików 
                       KING, które posiadały wymiar od 45,20 do 45,39mm.(a więc więcej od naszego).
                       Przesyłamy również udokumentowanie pomiarów tych tłumików.
                       Zobowiązujemy się również, że w przypadku otrzymania homologacji maksymalny wymiar
                       45mm będzie zachowany w produkcji seryjnej.

09.01.2014 - docierają do nas nieoficjalne informacje, że tłumik przechodził próby głośności w Angli.
                       Oficjalnie brak jakiejkolwiek informacji. Nadal czekamy a początek sezonu niebawem..

17.01.2014 - FIM wydaje komunikat (uzupełnienie) wymagań homologacyjnych tłumików.
                   W którym czytamy, że maksymalna średnica wewnętrzna końcowej rury musi posiadać
                   wymiar
45 mm z tolerancją + 2,0 mm  - czyli max 47 mm!!!
                   - nie wiemy czy jest to błąd literowy czy "reakcja" na nasze zgłoszenie o tym że tłumiki
                   KING przekraczają dopuszczalną średnicę.
                   Ponowiona jest informacja, że przy budowie tłumików od 2015 dozwolone będzie użycie 
                   materiałów izolacyjnych/tłumiących. Jest również zapis,że tłumik może być przelotowy,
                   chociaż do tej pory żaden przepis tego nie zabraniał.
 
                       www.fim-live.com/en/sport/official-documents-ccp/other-documents/

21.01.2014 - W związku z licznymi zapytaniami prezentujemy wyciąg z regulaminu technicznego FIM 2013
                              w którym określone są wymagania dotyczące głośności i sposób pomiaru.


oraz przepisy obowiązujące podczas budowy naszego tłumika

Jednocześnie wyjaśniamy, że użycie materiałów izolacyjnych/tłumiących od 2015r przy budowie tłumików dozwolone będzie tylko w celu zmniejszenia temperatury zewnętrznej korpusu.
Materiał ten nie może mieć styczności z komorą spalania.
Tłumik nadal będzie musiał być typu mechanicznego czyli z zastosowaniem przegród, rur lub płyt w celu
obniżenia poziomu hałasu.

24.01.2014 - Otrzymaliśmy oficjalne wyniki pomiarów !!!
 
FIM  potwierdza pomiary przeprowadzone wcześniej w Polsce
    POLSKI  TŁUMIK POSIADA LEPSZE PARAMETRY NIŻ OBECNIE         
                                                     HOMOLOGOWANE KING oraz DEP


                      Niestety termin wydania homologacji nadal jest odwlekany - urzędnik udaje się na urlop
                      oraz planowane są ponowne testy głośności.
                      Do tej pory FIM przeprowadził 13 pomiarów Polskiego tłumika i wszystkie wypadły
                      pozytywnie. Pomiary wykonywane były z tłumikiem zamontowanym do motocykla
                      z silnikiem GM oraz do motocykla z silnikiem JAWA. Tłumik spełnia wymogi obecnego
                      regulaminu (115dB) a nawet przepisy które będą obowiązywały od 2015r -112dB
                      i do tego jest przelotowy !!!
                     Tłumiki obecnie używane przez zawodników tych wymogów nie spełniają.

25.01.2014 - Wysyłamy pismo w którym wyrażamy swoje obawy gdyż pomimo tylu pozytywnych
                     wyników tłumik będzie nadal poddawany testom głośności. Tłumiki innych producentów
                     tylu prób nie przechodziły. Wyrażamy również swoje niezadowolenie z powodu długości
                     rozpatrywania naszego wniosku oraz informujemy że chcielibyśmy rozpocząć produkcję
                     jeszcze przed nowym sezonem żużlowym. Pismo to kierujemy do Koordynatora
                     Technicznego oraz do Dyrektora Komisji Wyścigów Torowych.
 
Media również z zainteresowaniem śledzą te wydarzenia
 
http://www.sportowefakty.pl
http://www.sportowefakty.pl
http://www.przegladsportowy.pl

http://www.przegladsportowy.pl
http://www.przegladsportowy.pl
http://www.sportowefakty.pl
http://www.przegladsportowy.pl
http://www.sportowefakty.pl/
http://www.przegladsportowy.pl/
http://www.sportowefakty.pl/
http://bez-hamulcow.przegladsportowy.pl/
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/
http://www.sportowefakty.pl/
http://www.sportowefakty.pl/
http://www.sportowefakty.pl/
http://www.przegladsportowy.pl/

FIM stoi na stanowisku, że nie ma sensu dopuszczać coś tylko na jeden rok (2014).
Naszym zdaniem są to ewidentne działania monopolistyczne ale czekamy na oficjalne pismo.
Dziękujemy wszystkim,którzy do tej pory zaoferowali nam pomoc prawną w zakresie prawa europejskiego.

08.02.2014 - Wyjaśnienie zapisów regulaminu technicznego
                     W związku z bardzo dużą ilością zapytań dotyczącą budowy tłumika oraz komentarzami
                     osób kreujących się na "ekspertów" postaramy się wyjaśnić obowiązujące zapisy dotyczące
                     wewnętrznej budowy tłumików:
                     31.03 Construction requirements
                    The silencer must be of a mechanical or "baffle" type, depending only on the position of
                    permanently fixed internal pipes and plates to achieve the required maximum sound level.
                    A straight tube, directly connecting inlet and outlet of the silencer, without deflection of
                    exhaust gas, is not permitted.
                    An exhaust extraction (megaphone) effect must not be caused by the positioning of any
                    tapered, conical or other shaped parts.
                   The silencer must be made as one complete, sealed unit, without any removable parts.

                   Tłumik musi być mechaniczny lub "przegrodowy", może posiadać tylko na stałe
                   zamontowane wewnętrzne rurki i płytki blaszane, pozwalające osiągnąć wymagany,
                   dopuszczalny poziom głośności.
                   Prosta rura, bezpośrednio łącząca wlot i wylot tłumika, bez odchylenia strugi spalin,
                   jest niedozwolona. Efekt wydalania spalin nie może być osiągany przez zastosowanie
                   jakichkolwiek zbieżnych, stożkowych lub w inny sposób ukształtowanych części.

                  Tłumik musi być wykonany w jednej kompletnej, zamkniętej obudowie, bez wymiennych części.

                Jak widać powyżej nigdzie nie ma zakazu przelotowości. A zapis: "Prosta rura, bezpośrednio
                łącząca wlot i wylot tłumika, bez odchylenia strugi spalin jest niedozwolona
" określa, że
                niedozwolone jest zastosowanie rury wewnętrznej na całej długości tłumika od wlotu do
                wylotu spalin. Nasz tłumik nie posiada wewnętrznej rury na całej długości, a spaliny
                posiadają tzw. komorę rozprężną oraz możliwość odejścia spalin na boki (czyli odchylenie spalin).
                Oczywiście nasz tłumik nie jest rozbieralny.
                Dodatkowo należy zauważyć, że zapis tego punktu obowiązywał już w 2001,2003r, 2006r..... i nadal
                czyli w latach kiedy w użyciu były stare tłumiki przelotowe.
                Wtedy polscy "eksperci" nie zgłaszali uwag.
                Jednocześnie ponownie wyjaśniamy, że użycie materiałów izolacyjnych/tłumiących od 2015r
                przy budowie tłumików dozwolone będzie tylko w celu zmniejszenia temperatury zewnętrznej
                korpusu. Materiał ten nie będzie mógł mieć styczności z komorą spalania.
                Więc nieprawdą jest, że będą "mogły wrócić tłumiki z wkładkami jakie były w latach 80 i 90-tych"
                gdyż wtedy materiał wyciszający mógł mieć styczność z komorą spalania.
                Kwestię takiej budowy wyjaśnialiśmy już powyżej.

Tak wygląda tłumik z prostą rurą, bezpośrednio łącząca wlot i wylot tłumika.
Nasz tłumik nie posiada wewnętrznej rury na całej długości.
Dlatego komentarze osób, które nie znają budowy i nie widzieli naszego tłumika są nie na miejscu.

                                       
                                                                                                                       Pozdrawiamy
                                                                                                            Dział Techniczny Moto-Service

http://www.sportowefakty.pl/
http://www.sportowefakty.pl/
http://www.przegladsportowy.pl/
http://www.przegladsportowy.pl/
http://www.sportowefakty.pl/

Grupa KIBICÓW „Inicjatywa Polski Żużel” sygnowana przez PSŻ Poznań prosi wszystkich kibiców
o podpisanie petycji:


09.02.2014 - Polski tłumik nie otrzymuje homologacji FIM
                     Z nieoficjalnych informacji jakie otrzymaliśmy do tej pory wynika, że przedstawiciele FIM
                     nagle mają zastrzeżenia do budowy konstrukcji tłumika, a konkretnie do tego ,że tłumik jest
                     przelotowy. Warto zaznaczyć, że do tej pory FIM tego nie kwestionował (nastąpiło to dopiero po
                     wypowiedzi jednego z polskich "ekspertów") Zapis regulaminu na który powołują się urzędnicy 
                    obowiązuje od ponad 15 lat, a więc obowiązywał również w czasach kiedy w użyciu były "stare" 
                    tłumiki przelotowe - nie dotyczy więc "przelotowości" naszego tłumika gdyż jak wcześniej 
                    wyjaśnialiśmy nasz tłumik nie posiada wewnętrznej rury na całej długości, a spaliny posiadają
                    tzw. komorę rozprężną oraz możliwość odejścia spalin na boki (czyli odchylenie spalin).
                   Ponieważ drugim "zarzutem" jest brak pozytywnych testów głośności prezentujemy poniżej
                   oficjalne wyniki testów jakie otrzymaliśmy z FIMu:
                   - The max rpm: 11.000
                   - These are the results:
        GM with POLDEM silencer test 1: 113.0, 113.6, 113.1
        GM with POLDEM silencer test 2: 112.7, 112.9, 113.3
        Jawa with POLDEM silencer test 1: 114.0, 112.2, 112.6, 112.8 
        Jawa with POLDEM silencer test 2: 112.7, 112.1, 112.6
                 Limit głośności na 2014r to 115dB(+2dB) a od 2015r 112dB (+3dB błąd pomiaru)
                 Tłumik spełnia więc wymogi zarówno na 2014r jak i na 2015r.
                 Informujemy również, że dla porównania posiadamy wyniki głośności tłumików KING oraz DEP 
                 przesłane do nas przez FIM badane tą samą metodą pomiaru i przy tej samej prędkości obrotowej!!
                 Obecnie oczekujemy na oficjalny dokument z FIMu o nieotrzymaniu homologacji.

11.02.2014 - Otrzymujemy odpowiedź z FIM
                "Wyniki ponownego testu są obiecujące i nie będą publikowane" (my również ich nie otrzymamy).
                "Były one wyższe od pierwszego testu, a tłumik przekroczył granicę 112dB.
                 W związku z tym tłumik POLDEM nie może otrzymać homologacji"
                 W piśmie tym nie ma ani słowa o nieprawidłowościach w budowie wewnętrznej tłumika
                 oraz o przyczynach braku homologacji na 2014r

Wszystkim którzy pomagali i popierali wejście na rynek naszego wyrobu jak również tym,
którzy od początku skutecznie nam to utrudniali bardzo serdecznie dziękujemy i pozdrawiamy.



04.03.2014 - Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie przeprowadza specjalistyczne badania tłumika.

11.03.2014 - PIMot potwierdza, że tłumik nie przekracza norm głośności.

17.04.2014 - Otrzymujemy z PIMotu potwierdzenie, że tłumik nie posiada wad w budowie wewnętrznej
                  co zarzucali niektórzy przeciwnicy wprowadzenia tego produktu oraz spełnia normy głośności 
                  określone w regulaminie.






ROK 2014
W tym roku zbudowaliśmy nowszy model tłumika POLDEM.
Główną zaletą tej wersji jest bardzo małe przenikanie ciepła, czyli najkrócej mówiąc tłumik nie nagrzewa się.
Jest krótszy od poprzedniego i dużo lżejszy- waży 3 kg.


czerwiec 2014 - wysyłamy tłumik (w wersji malowanej- nie chrom) do FIMu.

W związku z informacją, że testy tłumików odbędą się po zakończeniu sezonu żużlowego oraz uwagą ,że
wszystkie dotychczasowe tłumiki były chromowane zbudowaliśmy wersję tego tłumika w chromie.
Żaden punkt regulaminu nie nakazuje wykończenia chrom.

wrzesień 2014 - wysyłamy drugi tłumik (chrom) do FIMu

październik 2014 - testy które były zaplanowane na 12.10.2014 zostały przeniesione na listopad z powodu  
niedostarczenia tłumików przez innych producentów.

28 listopad 2014 - w miejscowości Hollingbourne (wieś w Anglii, w hrabstwie Kent, w dystrykcie Maidstone. Leży 8 km na wschód od miasta Maidstone i 60 km na południowy wschód od centrum Londynu)
odbywają się testy tłumików.
Nowe przelotowe tłumiki POLDEM uzyskują (rewelacyjne) wyniki głośności: 111,6 i 111,7 dB przy 11000obr.
Niestety zastosowana blacha obudowy zewnętrznej okazała się za cienka, powstały delikatne pęknięcia
 i FIM ponownie nie dopuścił naszego tłumika do użytkowania podczas zawodów żużlowych. 
Budujemy więc identyczny tłumik lecz o nieco grubszej ściance zewnętrznej.

W związku z nieprawdziwymi informacjami oraz nierzetelnymi komentarzami ukazującymi się
w niektórych mediach informujemy że nasz tłumik mieści się w normie głośności 112+3dB.
Lecz nie wiadomo dlaczego FIM prosi nas o kolejny egzemplarz do następnych testów.

Informujemy również, że wbrew wypowiedzi jednego z polskich "ekspertów" pomimo zmiany metody pomiaru stare tłumiki przelotowe nie spełniają obecnych wymogów.
 


22 grudzień 2014 -
ponownie w miejscowości Hollingbourne (wieś w Anglii, w hrabstwie Kent, w dystrykcie Maidstone. Leży 8 km na wschód od miasta Maidstone i 60 km na południowy wschód od centrum Londynu)
odbywają się testy tłumików.
Pomimo bardzo wielkich problemów dostarczamy nasze tłumiki do kolejnych testów. W Szwajcarii zaginęła paczka z naszymi tłumikami o czym zostaliśmy poinformowani dwa dni przed testami. Udało nam się znaleźć  połączenie lotnicze z Berlina (a tuż przed świętami nie było to łatwe).

Podsumowując w ciągu 2 lat wysłaliśmy do testów sześć różnych modeli tłumików PolDem.

Jest już pewne że tłumik DEEP (przelotowy - ale zwężony wylot do około 30mm) otrzymuje homologację 
od 2015 (#FIM26AY15)
Odczuwamy satysfakcję iż nasze działania przyczyniły się do powrotu tłumików przelotowych,
gdyż ma to znaczący wpływ na bezpieczeństwo startujących zawodników.
Udowodniliśmy również, że można stworzyć tłumik przelotowy odpowiadający określonej granicy głośności.
Do tej pory nie zależało na tym wiodącym producentom tłumików.


6 styczeń 2015 - otrzymujemy informację, że jeden z "przelotowych" tłumików Poldem spełnia normy określone w regulaminie technicznym dotyczącym budowy tłumików na 2015r. Poldem przeszedł testy czyli nic nie stoi na przeszkodzie aby dostał homologacje , raczej formalność.

 
 
9 styczeń 2015 - otrzymujemy nadany numer homologacji FIM 06BP78

Odpowiadając na nieprawdziwe artykuły internetowe informujemy, że waga homologowanego tłumika
Poldem to ok.3kg, a wewnętrzna rura użyta do budowy tłumika ma średnicę 50mm..

Tłumik PolDem 2015





 
 



DYSTRYBUCJĄ TŁUMIKA ZAJMUJĄ SIĘ AUTORYZOWANI DEALERZY:
 
       POLSKA     RAFAŁ  HAJ

      
POLSKA     SPEEDWAY PRODUCTS RAFAŁ  LEWICKI

       AUSTRIA       WALCZAK GmbH

       BELGIA         WALCZAK GmbH

      DANIA       FLEMMING GRAVERSEN , KL Support I/S 

      FRANCJA       WALCZAK GmbH

       HOLANDIA       WALCZAK GmbH

       NIEMCY            WALCZAK GmbH

       SZWECJA     OLLES SPEEDWAY CENTER

       SZWECJA     GERHARDSSON MOTOR & Ent. AB






Brak możliwości przeprowadzenia testów w sezonie zimowym przyczynił się do tego iż w pierwszej serii mogły wystąpić pewne wady. 
Druga seria pozbawiona tych wad, dzięki zastosowaniu innej blachy na płycie czołowej nie występują już pęknięcia przedniej ściany. Zmianie uległ też system mocowania wewnętrznej siatki.
 


 





 "2" lub "3" na uchwycie oznacza,
że tłumik pochodzi
z serii z ulepszoną przednią ścianą.



 

 
 
Powrót
Strona główna |  e-sklep |  Kontakt 3916291 wywołań od 18 września 2009 Copyright © 2013 oscGold